Forum  Strona Główna
www.apu.pl

 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 


Mobbing – nowe pojęcie, stare praktyki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Odszkodowania - wasze pytania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zespół APU
Site Admin


Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 375

PostWysłany: Pią Sie 24, 2012 3:14 pm    Temat postu: Mobbing – nowe pojęcie, stare praktyki Odpowiedz z cytatem

Według badania przeprowadzonego w 2009 roku przez Główny Urząd Statystyczny, 13,3 % osób pracujących była mobbingowana - głównie młode dobrze wykształcone kobiety, mężczyźni nie posiadający umowy o pracę, technicy, specjaliści, a także osoby pracujące w służbie zdrowia i na stanowiskach administracji publicznej.
Warunki i komfort pracy mają znaczący wpływ na jej jakość i wydajność, dlatego analiza i obrazowanie zagrożeń w miejscu pracy jest pierwszym krokiem do podejmowania stosownych działań zapobiegawczych i jest umotywowaniem wprowadzenia skutecznej polityki przeciwdziałającej istniejącym problemom. Choć samo pojęcie mobbingu występuje w języku polskim stosunkowo krótko, zjawisko to nie jest nowością, chociaż pewne grupy zawodowe i społeczne nadal nie mają świadomości, jakie zachowania i sytuacje świadczą o tym, że mają do czynienia właśnie z tym problemem. Na przemoc psychiczną narażeni są wszyscy - zarówno mężczyźni, jak kobiety i można jej doświadczyć nie tylko w pracy, ale również na uczelni, w rodzinie lub innych zamkniętych środowiskach. Warto jednak zwrócić uwagę, że fakt występowania przemocy psychicznej nie jest w Polsce wystarczająco rozpoznany, o czym może świadczyć brak regularnych badań tego zjawiska jak i dopiero rosnąca liczba pozwów z tytułu mobbingu. Najczęściej wynika to z niechęci mówienia o problemie z obawy o utratę pracy, ale również nieznajomością swoich praw.
Mobberem, czyli osobą, która przejawia niżej wymienione zachowania, może być jedna osoba lub grupa, np. pracodawcy, jego przedstawiciele, inni pracownicy na podobnych stanowiskach, bądź nawet podwładni. Należy jednak stanowczo podkreślić, że tolerowanie przejawów mobbingu jest niezgodne z prawem. Według obowiązujących przepisów ustawy, pracodawca jest zobligowany do przeciwdziałania temu zjawisku, a ofiary, mimo uczucia bezsilności, wyobcowania, a nawet problemów zdrowotnych, winny mieć świadomość, że są w prawie walcząc z mobberami, by ci ponieśli konsekwencje adekwatne do popełnionych czynów. Nieuzasadnione oskarżenia, molestowanie, obrażanie, dręczenie, dyskryminacja, przemoc lub groźba przemocy przejawiające się przez dłuższy czas są najczęstszymi przejawami mobbingu, choć zachowań o nim świadczących może być znacznie więcej i dużo zależy również od tego w jaki sposób niepożądane sytuacje zostaną zinterpretowane, gdy sprawa będzie rozstrzygana przed sądem.
Przed wprowadzeniem przepisu dotyczącego mobbingu, poszkodowany pracownik mógł dochodzić swoich praw np. na podstawie przepisów dotyczących ochrony dóbr osobistych, w tym naruszenia dobrego imienia. W 2004 roku polski ustawodawca wprowadził pojęcie mobbingu do Kodeksu pracy, by obowiązujące przepisy były dopasowane do problemów występujących w miejscach pracy i tym samym dawały poszkodowanym możliwość skutecznej walki o swoje prawa na drodze sądowej. Należy przy tym pamiętać, że na powyższy przepis mogą powołać się jedynie te osoby, które zawarły ze swoim pracodawcą umowę o pracę. Poszkodowani pracownicy nieetatowi, którzy chcą domagać się zadośćuczynienia za wyrządzone im szkody, związani ze swoim pracodawcą umową cywilnoprawną (np. umową o dzieło) mogą rościć swoje prawa jedynie na podstawie przepisów o ochronie dóbr osobistych.
Jak zatem prawo definiuje mobbing? Według art.95 § 2 Kodeksu pracy „Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.”
Warto podkreślić, że sytuacje świadczące o mobbingu są za każdym razem określane przez sąd w sposób zindywidualizowany i muszą się przejawiać przez pewien czas – co naturalnie dyskwalifikuje jednorazowe incydenty.
Należy sprecyzować, co ustawodawca rozumie przez uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika. Według opracowania sporządzonego w 2005 roku przez członków Zakładu Psychologii Pracy z Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, wśród oznak wchodzących w zakres mobbingu są zachowania zagrażające statusowi zawodowemu: oskarżanie o nieefektywną pracę, publiczne ośmieszanie, pomniejszanie opinii; izolowanie fizyczne lub społeczne: zatajanie ważnych informacji, utrudnianie dostępu do środków i materiałów; umyślne doprowadzanie do przeciążenia pracą: silna presja, niewykonalne terminy, dodatkowe zadania oraz destabilizacja zawodowa: ciągłe upominanie, przydzielanie nieistotnych zadań.
Motywów działania mobberów może być wiele.
Wśród najczęstszych jest chęć uzyskania awansu, ukrycie własnych słabości i podniesienie samooceny. W tym celu mobberzy wykorzystują szereg narzędzi, by znieważyć lub poniżyć ofiarę - często wystarczają niewielkie gesty, by ich odbiorca poczuł się urażony. Długotrwałość i wielofazowość tych zachowań początkowo może wydawać się pozornie nieszkodliwa. Jednakże późniejsze efekty są wysoce negatywne nie tylko dla ofiary, ale także dla otaczającego ją środowiska np. współpracowników co, idąc dalej, przekłada się na skuteczność pracy zespołu i rezultaty finansowe.
Bez względu na wiek, płeć czy wykonywany zawód każdy może być ofiarą mobbingu.
Subiektywizm interpretacji symptomów tego zjawiska może stwarzać problemy w dochodzeniu swoich praw, gdy ofiara podejmuje indywidualne próby udowodnienia winy mobberowi. W takich wypadkach pracodawca powinien być informowany o zaistniałym problemie, by bezwzględnie podjąć jak najszybsze kroki prewencyjne i zapobiec rozprzestrzenianiu się i podtrzymywaniu niedopuszczalnych praktyk.
Co należy zrobić kiedy padło się ofiarą mobbingu:
- należy powiadomić swojego pracodawcę, który jest zobowiązany do zapobiegania takim działaniom,
- w następnej kolejności najlepiej zwrócić się do specjalistów, którzy mają doświadczenie w tej dziedzinie i pomogą nie tylko w kwestiach sądowych ale również będą dla ofiary wsparciem lub złożyć samemu bądź we współpracy z profesjonalistą pozew do sądu pracy o mobbing.
Osoby poszkodowane powinny zdawać sobie sprawę, że oprócz doraźnego rozwiązania problemu powinny walczyć o odszkodowanie za wyrządzone szkody, a nieraz zadośćuczynienie, które ma spełniać funkcję nie tylko kompensacyjną ale również prewencyjną. Jest to również najlepszy sposób piętnowania niedopuszczalnych zachowań.
_________________
Pięknie pozdrawiam
Krzysztof G. Kawałowski
www.apu.pl; 0-500 166 646
022 854 10 03
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Odszkodowania - wasze pytania Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group